Νίκος Τσουκαλάς:«Φουντώνουν» οι καταγγελίες πολιτών που πέφτουν θύματα επιτήδειων μέσω ηλεκτρονικών απατών

Πληθαίνουν οι καταγγελίες πολιτών που πέφτουν θύματα επιτήδειων μέσω ηλεκτρονικών απατών. Οι απατεώνες εξαπατούν ανυποψίαστους πολίτες είτε χειραγωγώντας τους, ώστε να κάνουν οι ίδιοι από μόνοι τους πληρωμές ή μεταφορές χρημάτων σε λογαριασμούς που διαχειρίζονται οι απατεώνες, είτε υποκλέπτοντας τους κωδικούς e-Banking τους, τα στοιχεία των πιστωτικών καρτών τους αλλά και τους Κωδικούς μιας Χρήσης (OTP) που λαμβάνουν εκείνη τη στιγμή και απαιτούνται για την έγκριση συναλλαγών
Η ραγδαία ανάπτυξη των e-συναλλαγών σε διεθνές και σε εγχώριο επίπεδο, «φουντώνει» και το πεδίο δράσης των απατεώνων, οι οποίοι εξελίσσουν τις τεχνικές τους, και επικεντρώνονται στο πως θα μπορέσουν να ξεγελάσουν και να εξαπατήσουν τους πολίτες παρά στο να επιδιώξουν να παραβιάσουν ή να «χακάρουν» κάποιο σύστημα μίας τράπεζας.
Προκειμένου να προσεγγίσουν τα υποψήφια θύματά τους, αξιοποιούν διάφορες τεχνολογικές δυνατότητες για δόλιο σκοπό. Χαρακτηριστικές μορφές εξαπάτησης των πολιτών είναι :
Το ηλεκτρονικό «ψάρεμα» στοιχείων (κάρτας, κωδικών ηλεκτρονικής τραπεζικής, κ.λπ.), μέσω απατηλών μηνυμάτων email ή SMS ή άλλων εφαρμογών ανταλλαγής μηνυμάτων (π.χ. WhatsApp Messenger, Facebook Messenger).
Η απόπειρες εξαπάτησης με πρόφαση την έγκριση κυβερνητικών επιδομάτων, όπου οι επιτήδειοι επικοινωνούν με ανυποψίαστους πολίτες, τηλεφωνικά ή μέσω emails, SMS ή άλλων εφαρμογών ανταλλαγής μηνυμάτων.
Οι τηλεφωνικές κλήσεις με πρόφαση ότι είτε υπάρχει δήθεν τεχνικό πρόβλημα με το e-banking και τις κάρτες είτε ο υπολογιστής τους είναι μολυσμένος με ιούς.
Οι ψεύτικες ς εντολές πληρωμής μέσω email αλλά και μέσω εφαρμογών ανταλλαγής μηνυμάτων, με τα λογότυπα των τραπεζών όπου οι απατεώνες προσπαθούν να χειραγωγήσουν επαγγελματίες ή εμπόρους που συναλλάσσονται με επιχειρήσεις, είτε ως προμηθευτές είτε ως πελάτες, για να μεταφέρουν χρήματα σε ψεύτικους τραπεζικούς λογαριασμούς.
Η εξαπάτηση μέσω αγγελιών στο διαδίκτυο για δήθεν πώληση αυτοκινήτων, κινητών τηλεφώνων ή άλλων προϊόντων με στόχο τα θύματά τους να αποστείλουν προκαταβολές ή ολόκληρο το ποσό, χωρίς όμως ποτέ μετά να παραλάβουν αυτό που αγόρασαν.
Οι πολίτες θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί με τις τηλεφωνικές κλήσεις και τα μηνύματα που τους ενημερώνουν για δήθεν προβλήματα με λογαριασμούς, κάρτες ή το e-Banking τους.
Εάν υποψιάζονται ότι υπάρχει κάποιο ζήτημα με λογαριασμούς ή κάρτες τους, να ελέγχουν οι ίδιοι απευθείας στο e-Banking ή το m-Banking.
Να τερματίζουν αμέσως την κλήση ή όποια άλλη επικοινωνία και να καλούν οι ίδιοι τον αριθμό εξυπηρέτησης πελατών της τράπεζάς τους. Όταν τους τηλεφωνουν νούν, να μην αποκαλύπτουν ποτέ κωδικούς ή τα προσωπικά και οικονομικά στοιχεία τους, ακόμη και με πρόφαση ότι έτσι θα τους καταθέσουν χρήματα.
Να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί με διαφημίσεις στο διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που υπόσχονται υψηλές αποδόσεις.
Οι πολίτες θα πρέπει ΠΑΝΤΑ να θυμούνται ότι οι τράπεζες δεν θα καλέσουν ούτε θα αποστείλουν μήνυμα (π.χ. email, SMS) για να:
Τους ζητήσουν τα προσωπικά στοιχεία τους , όπως και τα στοιχεία λογαριασμών και καρτών, κωδικούς ΑΤΜ και κωδικούς εισόδου στις υπηρεσίες e-Banking, Mobile Banking.
Τους ενημερώσουν ότι έχει κλειδωθεί ή έχει κάποιο πρόβλημα ο λογαριασμός ή κάρτα σας και ταυτόχρονα να τους οδηγήσουν σε ιστοσελίδα για να συμπληρώσουν τους κωδικούς σύνδεσης με το e-Banking, στοιχεία κάρτας ή Κωδικό μιας Χρήσης (OTP) ώστε να επιλυθεί το δήθεν πρόβλημα.
Το ίδιο ισχύει και με τα τηλεφωνήματα που λένε από τον … «λογιστή» σας και με διάφορες προφάσεις όπως εγκρίσεις επιδομάτων ζητούν τους τραπεζικούς κωδικούς για πίστωση των ποσόν .Ο ΛΟΓΙΣΤΗΣ ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΧΡΗΣΗΜΟΠΟΙΕΙ τους κωδικούς σύνδεσης με το e-Banking πελάτη του.
- Χρειάζεται μεγάλη Προσοχή !!
- Κανείς δεν χαρίζει χρήματα !!
- Ποτέ δεν δίνουμε σε τρίτους για κανένα λόγο τα στοιχεία λογαριασμών και καρτών, κωδικούς ΑΤΜ και κωδικούς εισόδου στις υπηρεσίες e-Banking, Mobile Banking.
Τσουκαλάς Γ. Νίκος
Λογιστής α τάξης