Skip to main content

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΟΛΟ ΤΟ 24ΩΡΟ

Δήμος Ζακύνθου: Πέρασε κατά πλειοψηφία η απόφαση για αύξηση των δημοτικών τελών – Η ΕΙΣΗΓΗΣΗ

Σύσσωμη η αντιπολίτευση καταψήφισε την εισήγηση.

 ΕΙΣΗΓΗΣΗ: ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΤΕΛΩΝ, ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΕΙΣΦΟΡΩΝ ΟΙΚ ΕΤΟΥΣ 2025

ΘΕΜΑ: Επιβολή και αναπροσαρμογή τελών, δικαιωμάτων και  εισφορών έτους 2025

 ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

Ο δημοτικός και κοινοτικός κώδικας (Ν. 3463/06, ΦΕΚ 114/Α) διακρίνει τα έσοδα των ΟΤΑ σε τακτικά και έκτακτα (άρθρο 157). Στα τακτικά έσοδα περιλαμβάνονται: i) οι θεσμοθετημένοι υπέρ αυτών πόροι, ii) τα εισοδήματα της κινητής και ακίνητης περιουσίας, iii) τα ανταποδοτικά τέλη και δικαιώματα, iv) φόροι, τέλη, δικαιώματα και εισφορές και v) τοπικά δυνητικά τέλη και εισφορές.

Ανταποδοτικά έσοδα είναι αυτά που χρησιμοποιούνται μόνο για την κάλυψη των δαπανών που έχουν σχέση με τις υπηρεσίες, για τη λειτουργία των οποίων επιβάλλονται και εισπράττονται (τέλη καθαριότητας, ύδρευσης κ.λ.π.).

Τέλος είναι η χρηματική παροχή που καταβάλλεται από τους υπόχρεους έναντι ειδικού ανταλλάγματος (αντιπαροχής), το οποίο συνίσταται στη χρησιμοποίηση ορισμένου δημοτικού έργου ή υπηρεσίας. Το ύψος του τέλους πρέπει να είναι ανάλογο του οφέλους που απολαμβάνει ο υπόχρεος.

Οι βασικές διατάξεις για τα έσοδα της τοπικής αυτοδιοίκησης περιέχονται στο Βασιλικό Διάταγμα της 24/09-20/10/1958 «Περί κωδικοποιήσεως εις ενιαίο κείμενο νόμου των ισχυουσών διατάξεων περί των προσόδων των Δήμων και των Κοινοτήτων» (ΦΕΚ 171/Α), όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει σήμερα.

Σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ..1ζ του  άρθρου 72 του Ν.3852/2010 η οικονομική επιτροπή εισηγείται στο Δημοτικό  Συμβούλιο  περί επιβολής και αναπροσαρμογής  των διαφόρων τελών, δικαιωμάτων και  εισφορών για το επόμενο οικονομικό έτος.

Αναλυτικά για κάθε  ένα έσοδο, τέλος , δικαίωμα και εισφορά για το οικονομικό έτος 2025 προτείνονται τα εξής :

1)            ΤΕΛΗ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΦΩΤΙΣΜΟΥ

Σύμφωνα με τα οριζόμενα από τις διατάξεις της περίπτωσης ζ’ της παραγράφου 1 του άρθρου 72 του Ν. 3852/10, η Οικονομική Επιτροπή είναι αρμόδια να εισηγείται προς το Δημοτικό Συμβούλιο την επιβολή τελών, δικαιωμάτων και εισφορών.

        Από τις διατάξεις των άρθρων 21 και 22 του από 24.9/20.10.58 Κωδικοποιητικού Β.Δ. (171 Α΄) «Περί των προσόδων των Δήμων & Κοινοτήτων», με τις τροποποιήσεις και συμπληρώσεις τους με τις σχετικές διατάξεις, του Νόμου 25/1975 (74 Α΄), 429/1976 (235 Α΄), καθώς και των άρθρων 4, 5, 17 και 20 του Νόμου 1080/1980 (246 Α΄),  1828/1989 (άρθρο 25 παρ. 12), του Νόμου 2130/93 (άρθρα 16 παρ. 6 και 27 παρ. 4), του Νόμου 2307/1995 (άρθρο 7 παρ. 3 και 4), του Νόμου 2503/1997 (άρθρο 9 παρ. 14),2539/97 (άρθρο 25 παρ. 3) και  του Νόμου 3345/2005 (άρθρο 5), ορίζεται ότι τα τέλη καθαριότητας και φωτισμού ενοποιούνται σε ένα ενιαίο ανταποδοτικό τέλος, το οποίο καθορίζεται και επιβάλλεται με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου. Ο σκοπός του σχετικού τέλους αφορά :

α) την αντιμετώπιση από το Δήμο των δαπανών παροχής υπηρεσιών καθαριότητας των οδών, πλατειών και κοινόχρηστων γενικά χώρων, την περισυλλογή, αποκομιδή και διάθεση απορριμμάτων και

β) την αντιμετώπιση των δαπανών εγκατάστασης, συντήρησης και ηλεκτρικής ενέργειας για φωτισμό των κοινόχρηστων χώρων.

Σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου 1 του Ν. 25/75, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ. 1 του άρθρου 185 του Ν.4555/2018, το Ενιαίο Ανταποδοτικό Τέλος καθαριότητας επιβάλλεται σε κάθε ακίνητο που βρίσκεται εντός της διοικητικής περιφέρειας των δήμων και προορίζεται αποκλειστικά για την κάλυψη των πάσης φύσεως δαπανών που αφορούν την παροχή των υπηρεσιών της αποκομιδής και διαχείρισης των απορριμμάτων, του ηλεκτροφωτισμού των οδών, των πλατειών και του συνόλου των κοινοχρήστων χώρων, καθώς και κάθε άλλης, παγίως παρεχόμενης από τους δήμους, υπηρεσίας, που σχετίζεται ή είναι συναφής με αυτές. Απαγορεύεται η με οποιονδήποτε τρόπο χρήση ή δέσμευση των πόρων που προέρχονται από την είσπραξη του ενιαίου ανταποδοτικού τέλους καθαριότητας και φωτισμού, για την κάλυψη οποιονδήποτε άλλων δαπανών και υποχρεώσεων.

Το ενιαίο ανταποδοτικό τέλος καθαριότητας και φωτισμού υπολογίζεται επί της επιφάνειας του εκάστοτε ακινήτου και προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό των τετραγωνικών μέτρων αυτής επί του συντελεστή του ενιαίου ανταποδοτικού τέλους, ο οποίος ορίζεται, ανά κατηγορία χρήσεως των ακινήτων, με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, η οποία παρέχει ακριβή, επίκαιρη και πλήρη αιτιολογία του καθορισμού των συντελεστών του τέλους στο προσήκον ύψος. 

Σύμφωνα επίσης με την παράγραφο 14 του άρθρου  9 του Ν. 2503/97, όπως αυτή αντικαταστάθηκε από την παρ. 1 του άρθρου 5 του Ν. 3345/2005, απαλλάσσονται των τελών καθαριότητας τα μη ηλεκτροδοτούμενα και μη χρησιμοποιούμενα ακίνητα (στεγασμένοι ή μη χώροι), για όσο χρόνο αυτά αποδεδειγμένα παραμένουν κλειστά, δεν χρησιμοποιούνται και  δεν ηλεκτροδοτούνται.

Σε περίπτωση που διαπιστώνεται χρησιμοποίηση του ακινήτου για το ανωτέρω χρονικό διάστημα, επιβάλλεται σε βάρος του υπόχρεου ολόκληρο το αναλογούν τέλος που αντιστοιχεί σε κάθε κατηγορία ακινήτου, μαζί με το σχετικό πρόστιμο, αναδρομικά, από το χρόνο απαλλαγής.

Σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 4 του άρθρου 1 του Ν. 25/75, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ.2 του άρθρου 185 του Ν. 4555/2018, οι συντελεστές του ενιαίου ανταποδοτικού τέλους, που καθορίζονται με την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου διακρίνονται σε γενικούς και ειδικούς συντελεστές. Οι γενικοί συντελεστές είναι ανεξάρτητοι μεταξύ τους, τρεις (3) κατ΄ελάχιστον και διαφοροποιούνται ανάλογα με τη χρήση κάθε ακινήτου ως εξής :Πρώτος συντελεστής : ακίνητα που χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για κατοικία. Δεύτερος συντελεστής: ακίνητα που χρησιμοποιούνται για κοινωφελείς, μη κερδοσκοπικούς και φιλανθρωπικούς σκοπούς Τρίτος συντελεστής : ακίνητα που χρησιμοποιούνται για την άσκηση πάσης φύσεως οικονομικής δραστηριότητας.   Πέραν των ανωτέρω γενικών συντελεστών, το δημοτικό συμβούλιο δύναται να ορίσει ειδικούς συντελεστές, ως διαβαθμίσεις των γενικών συντελεστών, για συγκεκριμένες κατηγορίες ακινήτων, υπό την προϋπόθεση, ότι αυτό αιτιολογείται ειδικώς λόγω της επιφάνειας, της χρήσης τους ή της γεωγραφικής ζώνης στην οποία βρίσκονται ή άλλων ιδιαίτερων αντικειμενικών χαρακτηριστικών τους. Σε κάθε περίπτωση, κατά τον καθορισμό των γενικών και ειδικών συντελεστών λαμβάνονται υπόψη οι ιδιότητες των ακινήτων, όπως εμβαδόν, στεγασμένο ή μη, χρόνος χρήσης, ο βαθμός κατά τον οποίο τα ακίνητα επιβαρύνουν τις παρεχόμενες από τον οικείο δήμο ανταποδοτικές υπηρεσίες, καθώς και την ευρύτερη λειτουργία αυτού.   Ο εκάστοτε ανώτατος σε ύψος γενικός ή ειδικός συντελεστής δεν μπορεί να οριστεί πέραν του δεκαπλάσιου του γενικού συντελεστή της κατοικίας

Όπως προβλέπει το άρθρο 5 παρ.1 του Ν.1080/80,για τους στεγασμένους χώρους άλλης χρήσης (καταστήματα, γραφεία, βιομηχανίες κλπ), το εμβαδόν άνω των χιλίων (1.000) τ.μ. και μέχρι τα έξι χιλιάδες (6.000) τ.μ. μπορεί να ορισθεί μειωμένο από το δημοτικό συμβούλιο, λαμβανομένων υπόψη των πράγματι παρεχόμενων υπηρεσιών καθαριότητας.  Για εμβαδόν πέρα των 6.000 τ.μ.,  ο συντελεστής δεν μπορεί να οριστεί μεγαλύτερος του 60% αυτού που έχει οριστεί  για χώρους μέχρι 1.000 τ.μ.

Οι παραπάνω ρυθμίσεις μπορεί να εφαρμόζονται και για μη στεγασμένους χώρους με εμβαδόν μέχρι 6.000 τ.μ.  Για μεγαλύτερο εμβαδόν δεν μπορεί να οριστεί συντελεστής μεγαλύτερος του 30% αυτού που έχει οριστεί για τα 1.000 πρώτα τ.μ. μη στεγασμένου χώρου

Ο Δήμος σε περίπτωση περισσότερων συντελεστών γνωστοποιεί στην ΔΕΗ δυο (2) μόνο συντελεστές, έναν για κατοικίες και έναν για στεγασμένους χώρους άλλης χρήσης και προσδιορίζει για κάθε υπόχρεο το σε τ.μ. πλασματικό εμβαδόν του χώρου, το οποίο πολλαπλασιαζόμενο επί τον ενιαίο συντελεστή αποδίδει ποσό τελών ίσο με αυτό που προκύπτει από το γινόμενο του πραγματικού εμβαδού επί τον κατά κατηγορία συντελεστή. 

Βιομηχανίες, κινηματοθέατρα και εν γένει επιχειρήσεις που λειτουργούν εποχιακά, καταβάλλουν τέλη καθαριότητας για το χρόνο που λειτουργούν και πάντως για χρόνο όχι λιγότερο από τρεις μήνες.  Για το χρόνο της εποχιακής λειτουργίας αποφασίζει το δημοτικό συμβούλιο μετά από υπεύθυνη δήλωση του καταναλωτή.

Επίσης, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην ΚΥΑ 26945/15 (ΦΕΚ 1621/Β/31-07-2015),τις διατάξεις του άρθρου 266 του Ν. 3852/2010 (ΦΕΚ 87 Α΄) «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης – Πρόγραμμα Καλλικράτης», τις διατάξεις του άρθρου 77 του Ν. 4172/13 (Α΄167), τις διατάξεις του άρθρου 64 του Ν.4270/14 (ΦΕΚ 143 Α/28-06-2014) και της σχετικής υποχρέωσης του Δημοτικού Συμβουλίου, να λάβει τη σχετική απόφαση καθορισμού του ύψους των συντελεστών του ενιαίου ανταποδοτικού τέλους καθαριότητας και φωτισμού για το έτος 2025 λαμβάνοντας υπόψη τα στοιχεία της παρούσας εισήγησης, παρακαλούμε να προβείτε «στη λήψη απόφασης για την εισήγηση προς το Δ.Σ σχετικά με τον καθορισμού του συντελεστή αυτού ανά κατηγορία υπόχρεων με σκοπό «την αντιμετώπιση των δαπανών παροχής υπηρεσιών καθαριότητας  και φωτισμού των κοινοχρήστων χώρων ,καθώς και κάθε άλλης δαπάνης από παγίως παρεχόμενες  στους πολίτες δημοτικές υπηρεσίες ανταποδοτικού χαρακτήρα»(παρ.12 άρθ. 25 Ν. 1828/89, Ν. 25/75 όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, υπ΄αριθ. 23745/ΕΓΚ.22/15-4-2008 ΥΠ.ΕΣ: Γνωμοδότηση Ν.Σ.Κ. 69/2008), καθώς και τον καθορισμό των ειδικών ευπαθών ομάδων που δικαιούνται μείωση ή πλήρη απαλλαγή από την καταβολή των δημοτικών τελών.

        Η σχετική απόφαση που θα ληφθεί, αφορά ανταποδοτικές υπηρεσίες και ο καθορισμός των νέων συντελεστών θα πρέπει να γίνει σύμφωνα με το ύψος των εσόδων που αναμένεται να εισπραχθούν εντός του έτους 2024 και σε συνάρτηση με το κόστος παροχής της υπηρεσίας. Για τον προσδιορισμό του ύψους των συντελεστών επιβολής των ανταποδοτικών τελών θα πρέπει τα τέλη να :

καλύπτουν το σύνολο των δαπανών της αντίστοιχης υπηρεσίας ώστε να μην δημιουργούνται ελλείμματα στις υπηρεσίες αυτές, συνυπολογίζοντας παράλληλα τυχόν διαφορές που προκύπτουν από την ανεπαρκή κάλυψη της δαπάνης, σύμφωνα με τα ανωτέρω στοιχεία,

μην υπερβαίνουν το ύψος των δαπανών που απαιτούνται για την παροχή των ανταποδοτικών υπηρεσιών, άλλως υποκρύπτεται φορολογία, κατά παράβαση της αρχής της ανταποδοτικότητας,

καλύπτουν αποκλειστικά και μόνο τις δαπάνες της αντίστοιχης υπηρεσίας και όχι άλλες δαπάνες του δήμου, πέραν εκείνων που αναλογούν στην υπηρεσία.

Επομένως για τα ανταποδοτικά τέλη ελήφθησαν υπόψη τα κάτωθι στοιχεία : 

Α. ΕΣΟΔΑ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΟΣ  ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΟΦΩΤΙΣΜΟΥ ΔΗΜΟΥ ΖΑΚΥΝΘΟΥ ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ 2025

Σύνολο  εσόδων καθαριότητας και φωτισμού 9.596.955,61€.

Β. ΕΞΟΔΑ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑΣ  ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΦΩΤΙΣΜΟΥ ΔΗΜΟΥ ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ 2025

Σύνολο  εξόδων καθαριότητας και φωτισμού είναι 15.958.326,16 €.

Με βάση την ανάλυση των παραπάνω εσόδων – εξόδων (9.596.955,61 -15.958.326,16€) προκύπτει ΕΛΛΕΙΜΑ ποσού 6.361.370,55 € που με βάσει την υπ΄αριθμ. 1172/12.10.2023 εγκύκλιο του Υπουργείου Εσωτερικών με θέμα « Εφαρμογή των διατάξεων του ν. 5056/2023» και συγκεκριμένα στο άρθρο 35 με το οποίο τροποποιούνται οι διατάξεις των παρ.1 και 2 του άρθρου 15 του ν.4915/2022 προκύπτουν τα εξής «1. Ειδικά για την κατάρτιση ή αναμόρφωση του προϋπολογισμού έτους 2022, οι Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι (ΚΑΠ) επενδυτικών δαπανών των δήμων, καθώς και το ειδικό τέλος της παρ. Α’1 του άρθρου 25 του ν. 3468/2006 (Α’ 129), μπορούν να διατίθενται προς αντιμετώπιση λειτουργικών δαπανών που διαπιστώνονται από την έναρξη ισχύος της παρούσας και δεν μπορούν να καλυφθούν από το χρηματικό υπόλοιπο, τα τακτικά ή έκτακτα έσοδά τους. Από την εφαρμογή της παρούσας δεν δύναται να προέλθει καθ’ οιονδήποτε τρόπο, άμεση ή έμμεση, επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού. 2. Σε περιπτώσεις αδυναμίας κάλυψης λειτουργικών ή επενδυτικών αναγκών των υπηρεσιών ανταποδοτικού χαρακτήρα, κατά την κατάρτιση και εκτέλεση του προϋπολογισμού του έτους 2022, η οικονομική επιτροπή του δήμου δύναται να συντάσσει το σχέδιο του προϋπολογισμού, ή να εισηγείται την αναμόρφωση αυτού, με μεταφορά πάσης φύσεως ανειδίκευτων πιστώσεων, συμπεριλαμβανομένων των εσόδων της παρ. 1, ώστε να διασφαλίζεται η εύρυθμη λειτουργία των υπηρεσιών αυτών. Η απόφαση της οικονομικής επιτροπής και η σχετική απόφαση τεχνικού προγράμματος, όπου απαιτείται, αποτελούν δεσμευτική εισήγηση για την κατάρτιση ή αναμόρφωση του προϋπολογισμού, η οποία εγκρίνεται υποχρεωτικά από το οικείο Δημοτικό Συμβούλιο», καθώς και το τριακοστό άρθρο του ν. 4917/2022 (Α΄ 67)όπως έχει διαμορφωθεί και ισχύει με βάσει το αρθρο 67 του 5143/2024, «Κατά παρέκκλιση της παρ. 1 του άρθρου 1 του ν. 25/ 1975 (Α΄ 74), περί της χρήσης του ενιαίου ανταποδοτικού τέλους καθαριότητας και φωτισμού, έως την 30ή.6.2022, οι δήμοι μπορούν να χρησιμοποιούν έσοδα από ανταποδοτικά και  πάσης φύσεως τέλη και δικαιώματα για την κάλυψη άλλων αναγκών τους, συμπεριλαμβανομένης της ισοσκέλισης ανταποδοτικών υπηρεσιών τους, κατά την κατάρτιση ή αναμόρφωση του προϋπολογισμού τους. Η απόφαση της οικονομικής επιτροπής και η σχετική απόφαση τεχνικού προγράμματος, όπου απαιτείται, αποτελούν δεσμευτική εισήγηση για την κατάρτιση ή αναμόρφωση του προϋπολογισμού, η οποία εγκρίνεται υποχρεωτικά από το οικείο Δημοτικό Συμβούλιο» περί προϋπολογισμού των Ο.Τ.Α., εφαρμόζονται και για την κατάρτιση και τις αναμορφώσεις του προϋπολογισμού των δήμων οικονομικού έτους 2025». , πέραν όλων αυτών όμως εφαρμόζοντας αυτές τις διατάξεις δημιουργείται έλλειμα στην ανταποδοτική υπηρεσία καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού κατά συνέπεια κρίνεται σκόπιμη η αύξηση των τελών για το έτος 2025.

Στον κατωτέρω πίνακα παρουσιάζονται τα τμ και τα ποσά που προσδοκώνται ότι θα εισπράξει ο Δήμος , με τους νέους αυξημένους  συντελεστές , για να μην δημιουργηθεί πρόβλημα στην απρόσκοπτη λειτουργία του Δήμου. Ακολουθεί ο πίνακας με τα τετραγωνικά και τις νέες τιμές .

Έχοντας υπόψη τις διατάξεις του Ν 3463/2006 και του Ν 3852/2010, εισηγούμαστε  τη λήψη απόφασης για τον καθορισμό των συντελεστών χρέωσης  των  Δημοτικών Τελών  (Καθαριότητος και ηλεκτροφωτισμού ), για το έτος 2025 όπως .

Α. ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΧΡΗΣΗ
 

Α) Το τέλος  καθαριότητας και φωτισμού ακινήτων  επαγγελματικής χρήσης για τις τουριστικές περιοχές ΄όπως ορίζονται παραπάνω υπολογίζονται με συντελεστή 7,00 ευρώ ανά τ.μ. και για τις λοιπές περιοχές σε 3,40 ανα τ.μ. , κατόπιν αιτήσεων των ενδιαφερομένων οι σχετικές διατάξεις των  άρ. 5 παρ. 1 και  άρ. 3 παρ.2  του Ν.1080/80.

Β) Οι εποχιακές λειτουργούσες επιχειρήσεις , που θα ενταχθούν  σύμφωνα με το άρθρο 5 του Ν 429/1976 και την εγκύκλιο του ΥΠ.ΕΣ. ΑΡΙΘΜ 781251/78/19-12-07 στην περίπτωση της εποχιακής  λειτουργίας, χρέωσης  το τέλος θα είναι 10,00 € ανά τ.μ.

Για την υπαγωγή μιας επιχείρησης στις διατάξεις του άρθρου 5 του ν.429/1976 απαιτείται η υποβολή από τον υπόχρεο (νόμιμο εκπρόσωπο της επιχείρησης) στον οικείο Ο.Τ.Α σχετικής αίτησης –υπεύθυνης δήλωσης του άρθρου 8 του ν. 1599/1986, αναφορικά με το χρόνο λειτουργίας της επιχείρησης.

Το Δημοτικό Συμβούλιο του οικείου Ο.Τ.Α αποφαίνεται για το συγκεκριμένο αίτημα, εκδίδοντας απόφαση, με την οποία είτε αποδέχεται τη δηλωθείσα εποχιακή λειτουργία της επιχείρησης, υπό την επιφύλαξη του ελέγχου αυτής, είτε την απορρίπτει αιτιολογημένα. Η αιτιολογία αναφορικά με την έλλειψη εποχικότητας στη λειτουργία της επιχείρησης πρέπει να είναι σαφής, ειδική, επαρκής και να προκύπτει από συγκεκριμένα στοιχεία του φακέλου.

Οι αποφάσεις αποστέλλονται για έλεγχο νομιμότητας στο Γενικό Γραμματέα Περιφέρειας (άρθρο 5, παρ.4 του ν.429/1976 και άρθρο 149 ΚΔΚ.) και υπόκεινται σε προσφυγή κατά τις διατάξεις του άρθρου 151 του ΚΔΚ (σχετική η υπ’ αριθμ.11/2007 Εγκύκλιος μας.).

 
Β. ΟΙΚΙΑΚΗ ΧΡΕΩΣΗ


Οι οικιακές  χρεώσεις διαμορφώνονται ως εξής:

α) Οικίες που βρίσκονται εντός της  Πόλης της  Ζακύνθου το τέλος παραμένει  σε  1,20 € ανά τ.μ.

β) Οικίες που βρίσκονται στις Δ.Κ και   Τ.Κ.  του κάμπου και της παράλιας ζώνης το τέλος παραμένει  σε 0,80 € ανά τ.μ.

γ) Οικίες που βρίσκονται στα χωριά της ορεινής ζώνης (όλη η Δ.Ε. Ελατίων και από την Δ.Ε. Αρτεμισίων οι Τ.Κ. Κοιλιωμένου, Γυρίου, Λούχας και Αγίου Λέοντα και από την Δ.Ε. Λαγανά Τ.ΚΑγαλά):το τέλος παραμένει σε 0,60 € ανά τ.μ.

δ) Οικίες που βρίσκονται στις Τ.Κ. Αμπελοκήπων, Έξω Χώρας, Καλλιθέας και Κατασταρίου, απαλλάσσονται των δημοτικών τελών λόγω της επιβάρυνσης τους από τις εγκαταστάσεις επεξεργασίας απορριμμάτων στις περιοχές αυτές.

ε) εργοταξιακοί χώροι στις υπ’ ανέγερση οικοδομές που είναι μη στεγασμένοι χώροι χρεώνονται με το οικιακό τιμολόγιο

Κατηγορίες καταναλωτών  που υπόκεινται σε μείωση των τελών  είναι :

Οι οικογένειες που ανήκουν σε μία από τις παραπάνω κατηγορίες πρέπει να προσκομίσουν στο Δήμο τα παρακάτω δικαιολογητικά :

1.            Αίτηση 

2.            Φωτοτυπία  Αστυνομικής Ταυτότητας 

3.            Αντίγραφο Λογαριασμού Δ.Ε.Η. 

4.            Πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης 

5.            Αντίγραφο Εκκαθαριστικού σημειώματος της αρμόδιας Δ.Ο.Υ. , του τελευταίου οικ. έτους και Ε9.

6.            Για τα ΑΜΕΑ, απαιτείται Γνωμάτευση Πρωτοβάθμιας ή Δευτεροβάθμιας Υγειονομικής Επιτροπής , ΚΕΠΑ , από την οποία προκύπτει για τον φέροντα ποσοστό αναπηρίας μεγαλύτερο ή ίσο του 67% , και πιστοποιητικό εγγραφής μέλους σε πρωτοβάθμιο όργανο μέλους της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία.

7.            Για τους άπορους απαιτείται απόφαση οικονομικής αδυναμίας από τη Διεύθυνση Κοινωνικής Πρόνοιας του Δήμου.

Τα δικαιολογητικά θα κατατίθενται  κάθε έτος εκ νέου, ώστε να προκύπτουν οι ανωτέρω προϋποθέσεις .

Σύμφωνα με την υπ΄αριθμ. 250/2024 και ΑΔΑ 9Ε21ΩΡ1-6ΥΝ απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Ζακύνθου με θέμα την επικαιροποίηση του  κανονισμού λειτουργίας  καθαριότητας επιβάλλονται τα εξής πρόστιμα τα οποία αναφέρονται στο κεφάλαιο ΣΤ της επικαιροποίηση του  κανονισμού λειτουργίας.

2. ΈΣΟΔΑ ΝΕΚΡΟΤΑΦΕΙΩΝ (άρθρο 4 Α.Ν. 582/1968, άρθρο 3 Ν. 547/1977)

Στις αρμοδιότητες Δήμων και Κοινοτήτων ανήκει  ο καθορισμός των χώρων για τη δημιουργία κοιμητηρίων και η παροχή γνώμης για τον  καθορισμό χώρων αποτέφρωσης νεκρών καθώς και η δημιουργία, συντήρηση και λειτουργία κοιμητηρίων και κέντρων αποτέφρωσης νεκρών,  καθώς και η χορήγηση άδειας ταφής και αποτέφρωσης νεκρών. (άρθρο 75 Iβ10 κ  II8 Ν.3463/06)

Η ίδρυση και συντήρηση κοιμητηρίων (νεκροταφείων) ανήκει στην αποκλειστική αρμοδιότητα των δήμων και κοινοτήτων.(άρθρο 1 παρ.1 ΑΝ 582/68)

Τα δικαιώματα ταφής και γενικά η λειτουργία των δημοτικών και κοινοτικών κοιμητηρίων, ρυθμίζονται με κανονισμό που εισηγείται η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής που ψηφίζεται από το δημοτικό ή κοινοτικό συμβούλιο , κατά τις ισχύουσες ειδικές διατάξεις. (άρθρο 4 παρ.1 ΑΝ 582/68) Ο Κανονισμός εκδίδεται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 79 του Δ.Κ.Κ και δημοσιεύεται σύμφωνα με την παρ.4 του ίδιου άρθρου.

Τα έσοδα που προέρχονται από τα κοιμητήρια είναι δικαιώματα ή τέλη που επιβάλλονται για την κάλυψη εν μέρει ή εν όλο των δαπανών της συντηρήσεως και γενικά της λειτουργίας τους. (άρθρο 4 παρ.2 ΑΝ 582/68)

Το ύψος των εσόδων, τελών και δικαιωμάτων που αφορούν τα κοιμητήρια καθορίζεται με απόφαση του Δημοτικού συμβουλίου η οποία δημοσιεύεται κατά το άρθρο 66 του Β.Δ 24-9/20-10-1958 (άρθρο 4 παρ.1 ΑΝ 582/68 κ ΥΠΕΣΔΔΑ εγκ.41/12243/14.06.2007)

 

Λαμβάνοντας υπόψη την ανωτέρω νομοθεσία τα τέλη καθορίζονται ως εξής:

Οι τιμές αγοράς τάφων αφορούν διπλούς τάφους. Σε περίπτωση αγοράς μονού τάφου οι τιμές θα προσδιορίζονται στο ήμισυ των ανωτέρω. Σε περίπτωση αγοράς μεγαλύτερο από διπλό τάφο η τιμή θα προσδιορίζεται αναλογικά .

 

Επειδή μέχρι σήμερα δεν έχει ολοκληρωθεί η ταυτοποίηση των κατόχων των τάφων στα λοιπά νεκροταφεία, τα βεβαιούμενα ποσού θα εισπράττονται μόνον οίκοθεν χωρίς προσαυξήσεις και μετά την οριστική ταυτοποίηση  τους από την αρμόδια υπηρεσία του Δήμου, θα πραγματοποιούνται και βεβαιώσεις μέσω χρηματικών καταλόγων.

Στο Δήμο μας έχουν κατασκευαστεί 30 οστεοφυλάκια στο Α΄ Κοιμητήριο Πόλεως Ζακύνθου , 15 Οστεοφυλάκια στο Β΄ Κοιμητήριο Πόλεως Ζακύνθου , 15 Οστεοφυλάκια στο Κοιμητήριο της Κοινότητας Κατασταρίου και 15 Οστεοφυλάκια στο Κοιμητήριο της Κοινότητας Κυψέλης Για την χρήση των Οστεοφυλακίων ορίζεται ετήσιο τέλος ενοικίασης 50,00€ το έτος κατόπιν Υπηρεσιακού σημειώματος από το αρμόδιο τμήμα Κοιμητηρίων του Δήμου.

Στους χώρους φιλοξενίας – κενοτάφια πλην των τροφίμων του Ο.Δ.Α.Ζ. και όσων έχουν έγγραφο από την Πρόνοια οι οποίοι δεν πληρώνουν τέλη ενταφιασμού, ενταφιάζονται και αλλόθρησκοι , αλλοδαποί, μη δημότες του Δήμου Ζακύνθου και περιπτώσεις που δεν μπορεί να ανοιχτεί ο Οικογενειακός Τάφος πριν την παρέλευση τριετίας από την προηγούμενη ταφή. Ορίζουμε τέλος ταφής για τις προαναφερόμενες περιπτώσεις στο ποσό των 100,00€ για τέλος δικαιώματος ταφής για 5 χρόνια Το παρόν τέλος διαπιστώνεται κατόπιν Υπηρεσιακού σημειώματος από το αρμόδιο τμήμα Κοιμητηρίων του Δήμου μας. 

3.. ΔΥΝΗΤΙΚΑ ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΑ ΤΕΛΗ

Με απόφαση του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου μπορεί να επιβάλλονται τέλη ή εισφορές για υπηρεσίες, τοπικά έργα της περιοχής τους, που συμβάλλουν στη βελτίωση της ποιότητας ζωής, της ανάπτυξης της περιοχής και στην καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών. Τα τέλη αυτά ή οι εισφορές έχουν ανταποδοτικό χαρακτήρα. Το ύψος των τελών ή εισφορών, οι υπόχρεοι στην καταβολή τους και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια ορίζονται με την ίδια απόφαση του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου . 

Τα δημοτικά Συμβούλια είναι υποχρεωμένα, κατά τη λήψη των σχετικών κανονιστικών αποφάσεων περί επιβολής ανταποδοτικών τελών, να θεσπίζουν τέτοιους κανόνες, κριτήρια και συντελεστές, ώστε τα επιβαλλόμενα τέλη να είναι αντικειμενικά, δίκαια και ανάλογα της παρεχόμενης υπηρεσίας και της ωφελιμότητας σε κάθε κατηγορία υπόχρεων. Θα πρέπει αυστηρά να τηρείται η θεμελιώδης αρχή της ανταποδοτικότητας και κατά συνέπεια η αύξηση των τελών πρέπει να είναι ανάλογη µε την αύξηση του κόστους των παρεχομένων υπηρεσιών. Η µη ικανοποίηση των ανωτέρω κριτηρίων, που επιτάσσεται από τη φύση των τελών ανταποδοτικού χαρακτήρα, αποστερεί τις αποφάσεις επιβολής τους από το στοιχείο της νοµιµότητας. (ΥΠΕΣΔΔΑ 2/2077/14-1-2005)

Για να είναι νόµιµες οι αποφάσεις των συλλογικών οργάνων των Ο.Τ.Α που αφορούν την επιβολή ανταποδοτικών τελών πρέπει να ικανοποιούνται τα ακόλουθα κριτήρια : 

α) Πρέπει να αναφέρονται σε συγκεκριμένο έργο ή παροχή συγκεκριμένων υπηρεσιών 

β) Να προσδιορίζουν µε ακρίβεια τον κύκλο των ωφελούμενων προσώπων 

γ)Να ορίζουν ρητά και µε σαφήνεια την ειδική ωφέλεια που απορρέει για τους υπόχρεους. 

δ) Να αιτιολογούνται ειδικώς, µε την παράθεση συγκεκριμένων στοιχείων, όσον αφορά στον προϋπολογισµό των εσόδων και εξόδων αλλά και στο εύρος του κύκλου των ωφελουμένων προσώπων, προκειμένου να είναι δυνατός ο έλεγχος της τήρησης της αρχής της ανταποδοτικότητας και να διασφαλισθεί η δίκαιη και αντικειμενική επιβάρυνση κάθε υπόχρεου.

Στην ανωτέρω περίπτωση υπόκειται και η επιβολή του Τέλους τέλεσης πολιτικού γάμου το οποίο καθορίζεται σε 200 €, επιβάλλεται προκειμένου να αντιμετωπιστούν έξοδα όπως ο φωτισμός των αιθουσών τέλεσης των γάμων, ο καθαρισμός του χώρου, ο στολισμός τους και γενικότερα ο ευπρεπισμός τους και τυχόν υπερωριακή απασχόληση των εργαζομένων του Δήμου, καθώς η τέλεση των γάμων γίνεται εκτός ωραρίου τους.

4. ΔΙΑΘΕΣΗ  ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΘΕΑΤΡΩΝ,  ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΑΙΘΟΥΣΩΝ  Κ.Λ.Π.

Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 19 του ΒΔ 24-9/20.10.1958 με απόφαση του το Δημοτικό Συμβούλιο μπορεί να ορίζει τέλη και δικαιώματα σχετικά με την παραχώρηση  θεάτρων, αιθουσών, μουσείων κλπ. Χώρων.

Η σχετική κανονιστική απόφαση  του δημοτικού συμβουλίου καθορίζει τους όρους λειτουργίας όλων των θεάτρων σύμφωνα και με το Β/Δ15/17 Μαΐου 1956 ΦΕΚ Α 123. 

Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία τα τέλη και δικαιώματα καθορίζονται ως εξής:

·               Για θεατρικές παραστάσεις στο υπαίθριο Δημοτικό θέατρο και στο κλειστό από θιάσους εκτός του Δήμου Ζακύνθου, 500 € ανά παράσταση συν 15% επί των εισιτηρίων .

·               Για θεατρικές παραστάσεις από τοπικούς συλλόγους στο κλειστό Δημοτικό Θέατρο 200 € ημερησίως εφόσον υπάρχει εισιτήριο (τις ημέρες των παραστάσεων)

·               Για την διάθεση των Δημοτικών θεάτρων για θεατρικές παραστάσεις τις ημέρες που οι θίασοι θα κάνουν πρόβα 100,00 € ημερησίως και δύο ημέρες πριν την παράσταση και μία μετά θα είναι δωρεάν.

·               Για την παραχώρηση του Προθαλάμου Πνευματικού Κέντρου 50 € την ημέρα            

·               Για την παραχώρηση της Αίθουσας Πνευματικού Κέντρου 200€ την ημέρα 

·               Για την παραχώρηση του Νέου Θεάτρου  2.000,00€  ανά  συναυλία.

·               Για την παραχώρηση του Υπαίθριου Δημοτικού Θεάτρου 4.000€ την ημέρα ανά συναυλία

·               Για την παραχώρηση του Υπαίθριου Δημοτικού Θεάτρου για  θεατρικές παραστάσεις  500,00 € την ημέρα και 20% επί των ακαθαρίστων εσόδων.

·               Για συγκεντρώσεις συνεδρίων 3.000,00 € ανά συνέδριο.

 

5. ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ ΘΕΑΤΡΩΝ, ΜΟΥΣΕΙΩΝ Κ.Λ.Π.

Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 19 του ΒΔ 24-9/20.10.1958 με απόφαση του το Δημοτικό Συμβούλιο μπορεί να ορίζει, τέλη και δικαιώματα σχετικά με τη λειτουργία θεάτρων, μουσείων κλπ.

Για το Μουσείο του Ξενόπουλου η είσοδος είναι δωρεάν

Τα υπόλοιπα τέλη παραμένουν ως έχουν σύμφωνα με την υπ΄αριθμ. ….. απόφαση του Δ.Σ.

Ο ΠροιστάμενοςΟικονομικών Υπηρεσιών

ΚΑΨΑΣΚΗΣ ΣΤΕΦΑΝΟΣ

Δείτε επίσης

του Δημήτρη Τετράδη
"Συντονιστείτε"