Παρουσίαση Μελέτης του ΕΜΠ για τη διάσωση του Ναυαγίου Ζακύνθου- Οι κύριοι άξονες της πρότασης [video]

Το Σάββατο 29/6/24 και ώρα 09:00 το πρωί στο Πνευματικό Κέντρο Ζακύνθου, το κλιμάκιο επιστημόνων του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, παρουσίασε τη Μελέτη για τη διάσωση του Ναυαγίου και την ασφαλή επισκεψιμότητα στην περιοχή.
Αξίζει να σημειώσουμε ότι η μελέτη ολοκληρώθηκε σε εξαιρετικά σύντομο χρόνο, τέσσερις μήνες, και όπως είναι ήδη γνωστό, έγινε δωρεάν.
Η Διεπιστημονική Ομάδας Έργου του Ε.Μ.Π, «ΕΡΕΥΝΑ, ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΜΕΤΣΟΒΙΟΥ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΔΙΑΣΩΣΗ ΤΟΥ ΝΑΥΑΓΙΟΥ ΤΗΣ ΖΑΚΥΝΘΟΥ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΗ ΕΠΙΣΚΕΨΙΜΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ» απαρτίζεται από 39 καθηγητές και ειδικούς του αντικειμένου
Οι βασικές κατευθύνσεις της μελέτης περιλαμβάνουν την συντήρηση, ανάδειξη και προστασία του πλοίου, την αναπλήρωση της ακτής, ώστε να μην καταπονείται από τον κυματισμό το πλοίο, την δημουργία ζώνης ασφαλούς πρόσβασης και την δημουργία παρατηρητηρίων μέσα από υπόγεια τούνελ που θα έχουν έξοδο στα πρανή των βράχων γύρω από τον ακτή.
Μιλώντας κατά την παρουσίαση της μελέτης ο καθηγητής Δημήτρης Καλιαμπάκος, τόνισε αρχικά την πολιτιστική πέρα από την οικονομική αξία του Ναυαγίου και αναφέρθηκε στον διττό στόχο της μελέτης που, δηλαδή στη διάσωση και αντιδιαβρωτική προστασία και στην ασφαλή επισκεψιμότητα στο Ναυάγιο.
Η πρόταση του Ε.Μ.Π. στους κύριους άξονές της έχει ως εξής:
• Ισχυρή αντιδιαβρωτική προστασία του Ναυαγίου, «σαν το Ναυάγιο να είναι μέσα στη θάλασσα». Πρόσθετα μέτρα αντιτριβικής προστασίας για την αντιμετώπιση της
φυσικής αμμοβολής.
• Μείωση της μηχανικής καταπόνησης του Ναυαγίου λόγω της κυματικής αναρρίχησης με την ηπιότερη δυνατή μέθοδο παρέμβασης, αυτή της τεχνητής αναπλήρωσης ακτής (artificial nourishment), με κατάλληλο ίζημα και ταυτόχρονη υιοθέτηση προγράμματος παρακολούθησης. Η προτεινόμενη τεχνητή αναπλήρωση της ακτής δεν αναμένεται να επιφέρει αλλοίωση στην φυσιογνωμία του τοπίου, ενώ οι όποιες περιβαλλοντικές επιπτώσεις, που εμφανίζονται κυρίως κατά τη φάση της κατασκευής, θα παραμείνουν μικρές και αντιμετωπίσιμες. Άλλωστε η ακτή στο συγκεκριμένο σημείο δεν είναι στατική και αναδιαμορφώνεται συνεχώς. Η πρόταση αυτή δίνει, επίσης, επιπλέον ασφαλή χώρο για την επισκεψιμότητα του Ναυαγίου, μεταξύ του σκάφους και της ακτής, υπό τις προϋποθέσεις που θα αναλυθούν στη συνέχεια.
• Όσον αφορά στην επισκεψιμότητα του Ναυαγίου διά θαλάσσης, αυτή είναι δυνατόν να επιτευχθεί με τα διεθνώς παραδεκτά επίπεδα ασφαλείας με προσεκτικά μελετημένη επιλογή της ελάχιστης επιτρεπόμενης απόστασης από τις απόκρημνες ακτές και της διαδρομής προσέλευσης και αποχώρησης από το σημείο και με την αυστηρή εφαρμογή των σχετικών μέτρων ασφαλείας για τους επιβάτες.
• Όσον αφορά στη θέαση, από το «φρύδι» των γκρεμών, του Ναυαγίου πρέπει να αντιμετωπισθεί ως αυτοτελές θέμα. Πρόκειται για ένα εξαιρετικά δύσκολο εγχείρημα, καθώς αφενός η θέα από την πλαγιά, στο χείλος του πρανούς, επάνω από
τον όρμο είναι συγκλονιστική και ιδιαίτερα ελκυστική για τους επισκέπτες, αφετέρου η ελεύθερη πρόσβαση σε εκείνη τη ζώνη πολύ επικίνδυνη.
• Τεχνητή αναπλήρωση ακτής. Το έργο θα πραγματοποιηθεί με υλικό κατάλληλης διαβάθμισης, παρόμοιο με το υφιστάμενο, που μπορεί να ληφθεί από τον βυθό της θαλάσσιας περιοχής του κόλπου του Ναυαγίου και από γειτονικές θέσεις
• Επανεπίχωση του Ναυαγίου, μέχρι του σημείου που η μελέτη διαμόρφωσης της ακτής προτείνει.
• Άμεσα μέτρα προστασίας στα κρίσιμα σημεία θέασης, τα οποία επισημαίνει η γεωτεχνική έρευνα.
Η πρόταση του Ε.Μ.Π. έχει ορίζοντα προστασίας του Ναυαγίου τουλάχιστον 20 ετών.
• Η πρόταση του Ε.Μ.Π. δεν υπεισήλθε σε θέματα αρμοδιοτήτων ή και ιδιοκτησιακά ζητήματα. Το Ε.Μ.Π. καταθέτει την πρότασή του για το πώς τεχνικά μπορεί να διασωθεί το Ναυάγιο και ποιες πρέπει να είναι οι αρχές διαχείρισης της επισκεψιμότητας, με στόχο την ασφάλεια των επισκεπτών και την μεγιστοποίηση του οφέλους για την τοπική κοινωνία.
• Τέλος, για τις προτεινόμενες δράσεις υπάρχει η ανάγκη χρηματοδότησης και αδειοδοτήσεων.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι το κόστος υλοποίησης της μελέτης θα είναι 3 με 4 εκατομμύρια ευρώ, ενώ ο εκτιμώμενος χρόνος εκτέλεσης τρεις [3]μήνες
Παρουσίαση Μελέτης του Ε.Μ.Π. για την αποκατάσταση και συντήρηση του Ναυαγίου Ζακύνθου - VIDEO
Κεντρική Φωτογραφία:shutterstock